#97: JUNI 1970 Artikler Den direkte film Johannes H. Christensen anmelder Henrik Stangerups debut- og debatfilm 'Giv Gud en chance om søndagen'. Filmsemiologi – en introduktion »Sproget er et system af tegn, der udtrykker ideer, og for så vidt kan det sammenlignes med skriften, døvstummealfabetet, symbolske riter, høflighedsformer, militære signaler osv. osv. Men det er det… Nogle træk af filmens semiologi Denne teksts formål er at undersøge nogle af de problemer og vanskeligheder, som venter den, der indenfor »filmsprogets« område vil påbegynde virkeliggørelsen af Saussures tanke om en generel… Film og virkelighed Tag den lille 16 mm film, som en menig tilskuer optog i det øjeblik Kennedy døde: det er en sekvens-indstilling, og den mest typiske sekvensindstilling, der er mulig. Denne tilskuer/fotograf har ikke… Om filmens kode Den filmiske kode er ikke den kinematografiske kode; den sidstnævnte kodificerer virkelighedens gengivelighed ved hjælp af kinematografiske apparater, mens den første kodificerer en kommunikation på… Romerne på film I Mankiewiczs film 'Julius Cæsar' har alle personerne pagehår ned i panden. Hos nogle er det krøllet, hos andre trævleagtigt, hos andre er det elegant toppet, og hos atter andre er det pomadiseret –… Cinemarxisme? I Godards produktion har et par tydelige tendenser gjort sig gældende: 1) En stræben mod en oprindelig før-sproglig natur- eller paradistilstand, hvor tingene talte deres eget sprog, og hvor… Kosmorama 97 / Juni 1970 Hent PDF