#90: Juni 1969 Artikler Den umodne dansker Instruktøren Palle Kjærulff-Schmidt har gang på gang vakt forventninger, men kun én gang har han fuldt ud indfriet de store løfter, han i næsten alle sine film har givet med sin skildring af den… Fremtiden for dansk film I Flemming John Olsen interviewet af Henrik Iversen. Fremtiden for dansk film II Ove Sevel interviewet af Karsten Svensson. Fremtiden for dansk film III Henrik Sandberg interviewet af Carsten Winkler. Fremtiden for dansk film IV Mogens Skot-Hansen interviewet af Carsten Winkler. Fremtiden for dansk film V Sam Lomberg interviewet af Henrik Iversen. Tre teknikere kommenterer Klipper Christian Hartkopp, tonemester Erik Jensen og komponist Bent Fabricius-Bjerre taler ud. Belysning af dansk filmproduktion idag Filmfondens midler kommer dels fra biografernes publikum ved en 15 % billetafgift på alle offentlige filmforestillinger (for danske producenters vedkommende tilbagebetales denne afgift dog som en… Dreyer brugte sandfærdigheden som stilmiddel Den tyske filmarkitekt Hermann Warm – den sidste overlevende blandt Carl Th. Dreyers væsentlige medarbejdere på 'Jeanne d’Arc' – fortæller om sit samarbejde med den danske filmskaber. Døden/floden/toget Søren Kjørup analyserer en række motiver i Satyajit Rays tre film om drengen og manden Apu. Jacques Demy i Hollywood Interviewet af Michel Delahaye. Roman Polanski i Hollywood: 'Rosemary's Baby' Hvem kender ikke den hvide vase på sort bund, der pludselig forvandler sig for ens øjne og blir til to sorte menneskeprofiler, vendt mod hinanden, på hvid bund? Det besynderlige ved figuren er… Detektiven som funktionær Peter Yates i Hollywood. Monstrer og robotter Viggo Holm Jensen påviser en række fællestræk i amerikanske Science Fiction-film. Kosmorama 90 / Juni 1969 Hent PDF