#236 – Introduktion

Det er i det fjerne Østen, det sner! Måske ikke så meget i meteorologisk forstand, men i alt fald hvad angår filmisk nytænkning. Europa og USA har stadig deres store, individuelle auteurs, men bortset fra den danske dogmebevægelse viser den vestlige filmkunst ikke de store tegn på opbrud og fornyelse i disse år. Ganske anderledes i Asien, hvor kreativiteten blomstrer frodigt.

Dette nummer af Kosmorama vil give et indtryk af de væsentligste filmlande, tendenser, genrer og instruktører på den asiatiske filmscene netop nu. Nummerets første del rummer ti feature-artikler, hvor danske og internationale skribenter præsenterer brede oversigter og analyser, mens anden del udgøres af 25 portrætter af de (nulevende) asiatiske instruktører, som redaktionen anser for toneangivende.

Japansk film fejrer internationale triumfer i disse år. Lars-Martin Sørensen leverer i sin åbningsartikel et nuanceret syn på såvel filmene som den tilsyneladende kriseramte nation, de afspejler. I anledning af den japanske horrorgenres aktuelle succes giver Thure Munkholm et rids af den japanske gysers historie, mens Rasmus Brendstrup tager temperaturen på den japanske animes fortsatte flirt med undergangsscenarier og grænseoverskridende teknologi.

Derpå bevæger vi os til kontinentet. Kyu Hyun Kim forklarer baggrunden for det veritable boom, som Sydkoreas filmindustri har oplevet siden midt-90’erne. Og Tan Hui gennemgår, hvordan Kinas økonomiske og politiske reformer sætter deres præg også på den kinesiske filmkultur.

Fra Kina til Hongkong, hvor NgYiu-Tsan analyserer en håndfuld nyere film, der på forskellig vis kommenterer den tidligere kronkolonis nuværende og fremtidige status efter tilbagegivelsen til Kina, og Linn Haynes sætter fokus på Hongkong-actionfilmen, som efter nogle års krise måske er på vej tilbage.

Sværdkæmperfilm produceres i dag i en række asiatiske lande og har i de senere år fået fornyet international opmærksomhed; Kyu Hyun Kim ser på tendensen i relation til den japanske sværdfilm.

Featuresektionen afrundes af Anchalee Chaiworaporns og Jesper Andersens introduktioner til hhv. den ny thailandske film og den tamilske Kollywood-film.

Om portrætsektionen kun en praktisk oplysning vedrørende rækkefølgen: af overskuelighedshensyn har vi valgt at alfabetisere instruktørerne efter deres første navn, uanset om dette er, hvad vi på disse breddegrader normalt opfatter som for- eller efternavn. Man finder derfor Chen Kaige før Fruit Chan, Wang Xiaoshuai før Wisit Sasanatieng, og så fremdeles ...

Næste nummers tema er film om, fra og i Mellemøsten. Nummeret udkommer til august 2006, samtidig med kulturfestivalen images of the Middle East.

Subscribe to our newsletter and stay updated: