#235: Filmen og latteren
Nogle gange ved vi ikke, om vi skal le eller græde. Men når det drejer sig om filmens komik, er der som regel ingen tvivl. Her er det latteren, som har overtaget.
I dette nummer af KOSMORAMA ser vi på humorens mange former i film og tv. Animationsfilm har i overvejende grad været brugt i humorens tjeneste, og Lena Juhl & Christopher Seidelin ser på komikkens udvikling i amerikanske tegnefilm - fra Gertie the Dinosaur og Felix the Cat over Mickey Mouse og Anders And frem til The Simpsons og Shrek. Kenneth T. de Lorenzi tegner et portræt af Preston Sturges, en af den satiriske komedies største instruktører, mens Lars Fiil-Jensen analyserer filmkomikkens mester over alle, Charles Chaplin, med udgangspunkt i farcen Easy Street. Niels Henrik Hartvigson undersøger filmkomediens karaktertyper med afsæt i både humorteori og Holbergs komedier.
Vi tager også en afstikker til tv, hvor humoren dyrkes med industriel effektivitet. Annette Elna Davidsen ser på den amerikanske sitcom, der fra begyndelsen har været en af tv-mediets mest populære og hårdføre genrer. Jonas Varsted Kirkegaard fokuserer på den sorte humor, der prægede 1960'ernes amerikanske kultur, og diskuterer hovedværker som Punkt 22, Lolita og MASH. Og endelig tegner Lars Hvidberg et portræt af Monty Python, hvis film og tv-produktioner ikke blot hører til blandt nutidens største komiske bedrifter, men også satte en ny standard for gakkede gangarter.
Det næste nummer af Kosmorama, der handler om asiatisk film nu, udkommer til november.