#200: SOMMER 1992 Artikler Det natlige og det subversive Kosmorama har kigget på et par spændende danske filmfestivaler. Satyajit Ray Mellem øst og vest, tradition og modernitet. Kødets lyst En etageejendom i et forfaldent forstadskvarter danner rammen om en sær historie: En stor; brutal slagterbutiksihændehaver sørger for friske leverancer til kunderne ved at aflive sagesløse viceværter… It's a sad and beautiful world Om Jim Jarmusch og hans omstrejfere Mens det endnu er for sent... - Leos Carax’ poetiske univers Mennesket er en gud i ruiner Om Martin Scorseses film Den levende Marilyn I år er det 30 år siden Marilyn døde. Vi tegner et portræt af hende — og har desuden fornøjelsen af at bringe en række snapshots, der aldrig tidligere har været offentliggjort! Film har format Så sidder man der igen, skruet ned i plydset med kold sved på panden, opslugt af filmens illusion, der ikke stopper ved billedkanten - som dog alligevel styrer det hele. Det er altsammen et spørgsmål… Fra Edison til Scope og TV Siden filmens fødsel har den fysiske strimmel haft ét gennemgående format: 35 mm. Men hvad man ser på lærredet er straks noget helt andet Det er en historie fuld af problemer, der ikke er blevet… Biograflyd – fra lakplader til digitale bits Biograffilmenes lydside har undergået en rivende udvikling igennem filmhistoriens seneste 65 år. Men landvindingerne på lydsiden har ofte stået i skyggen af billedsidens mere iøjnefaldende fremgange… Når farven gi'r mening Kassandra Wellendorff tager os med på en rejse i filmens æstetiske farve-univers. Kosmorama 200 / Sommer 1992 Hent PDF