#198: VINTER 1991 Artikler Kunstmuseum, kulturhistorisk museum eller lagerplads for filmbranchen? Carl Nørrested har talt med Ib Monty, filmmuseets mangeårige leder, om fortid og fremtid, om stumfilm, videomarked, film- og TV-arkiver og diverse skandaler. Det Danske Filmmuseums historie Det Danske Filmmuseums historie fra 1937 til 1990 Folkelig underholdning før fjernsynet 'Skaf en sensation' sagde redaktøren til mig. 'Skriv en grundig artikel om en film som næppe var bevaret hvis ikke Filmmuseet havde den i sine gemmer. Og helst naturligvis om et overset mesterværk!'… Længslen – efter et dødeligt sår Der er kendere af engelsk film, som vurderer Emeric Pressburger som det største manuskript-talent i landets filmhistorie overhovedet, og der er de, der ser hans og instruktøren Michael Powells… Melodramaets mester Douglas Sirk balancerer i sine bedste film suverænt mellem gråden og den hulkende latter. Hans Hollywood-'weepies' er iscenesat med en patos, som var de græske dramaer på hans ungdoms tyske… For ikke at tale om alle disse gamle film Inden for de sidste 5-6 år har en lille håndfuld af verdens ældste filmarkiver kunnet fejre deres 50 års jubilæer. Og nu er det blevet Det Danske Filmmuseums tur. En 50-årsdag er traditionelt en… Er det nat eller dag? Om rekonstruktion af danske stumfilm. Gennem dunkle labyrinter At rekonstruere Pabsts DIE FREUDLOSE GASSE er et detektivisk arbejde hvor forskellige overlevende kopier skal bringes til at arbejde sammen med drejebøger, dagbøger og datidige censurkort. Den skrøbelige emulsion Filmhistorien handler også om de film, der ikke fortæller en historie — den eksperimentelle film, avant garde-filmen, den uafhængige film, eller hvad man ellers forsøger at døbe barnet. Over de nordiske grænser De nordiske landes film har ikke været specielt populære i broderlandene. Men siden den tidlige storhedstid på det internationale filmmarked er alligevel foregået en særlig internordisk… Kosmorama 198 / Vinter 1991 Hent PDF