#197: EFTERÅR 1991 Artikler Uskyldstabet – eller liget i fostervandet Det er befriende med et stort udspil og det er vidunderligt, når det drejer sig om film. Derfor forlader man også Lars von Triers og Niels Vørsels Europa med en bestemt form for eufori. Det er næsten… Den sorte samvittighed Det koger over i ’the big melting pot’! I New York City, fra Harlem til det småborgerlige Bensonhurst, fra crack-buler til trendy arkitektkontorer, foregår der en stadig tilnærmelse mellem og… Klassiker på kinesisk I forbindelse med de nyere kinesiske film, der det seneste årti har vundet positiv opmærksomhed i den vestlige verden, tales der ofte om en 'femte generation’ af filminstruktører i Kina. Det er dog… Skal det være morsomt? Den amerikanske filmkomik har det ikke så sjovt. Der bliver stadig lavet succesfulde komedier, javist, og også ret mange - blandt det seneste års økonomiske topscorere er Alene hjemme og Ghost - men… Magten, æren og riget Sådan skrev James Agee i forbindelse med Laurence Oliviers Henrik d. V fra 1944 og slår med et par slag sømmet i, både hvad Shakespeares litterære og dramatiske kvaliteter angår. Begge dele… Trylleri og fortryllelse Méliés' primitive strimler er ikke blevet mindre morsomme med tiden, men de er blevet mindre primitive. Mårquez og de levende billeder Den colombianske forfatters omgang med politiske budskaber og sæbeoperaens folkelighed i 6 TV-film om kærligheden, der frelser. Det forbudte forår Muren er faldet, og DDR eksisterer ikke længere. Men østtyske film, som før havde status af ikke-eksisterende, er blevet frigivet og vidner om, at den forårsluft, der generelt prægede østeuropæisk… Dødedans på Babelsbjerget Asta Nielsen og Urban Gad var de første til at tage Babelsberg-studierne i besiddelse. Filmen var Dødedansen, året 1912, kun få måneder efter at Bioscop-selskabets tekniske leder, fotografen Guido… Media 92 EF rykker den betrængte europæiske film- og TV-industri til undsætning Kosmorama 197 / Efterår 1991 Hent PDF