#171: MAJ 1985 Artikler Det indre teater »Jeg tror på fantasien. Det er den, der mangler i vort århundrede. Fantasien er ikke ved magten, således som man har ladet os tro,« har Rohmer sagt. Og en sådan udtalelse – fra netop ham – kan… Krigens æstetik En mesterlig beretning om en glemt krig. Kaare Schmidt skriver om 'The Killing Fields' Samtale med Robert Benton Det første, der slår en, når man ser Deres nye film – ud over at den er meget smuk og meget bevægende – er, at den er en god gammeldags humanistisk film inden for den etablerede Hollywood-tradition. Patrice Chéreaus sårede mand Patrice Chéreau er først og fremmest kendt som teater- og operainstruktør. Herhjemme har vi haft lejlighed til at se hans opsætning af Alban Bergs 'Lulu' (TV 1979) og hans spændende fortolkning af… Raoul Walsh – en gudbenådet fortæller Nogle bestemte Hollywood-instruktører har altid fascineret mig i særlig grad. Det er de veteraner, der blev født samtidig med filmens fremkomst, som allerede var i gang med at lave film under 1… Francis Ford Coppola og de frugtbare eksperimenter »Jeg betragter i stadig højere grad mig selv som film-komponist. Alle mine følgende film vil have noget musikalsk i sig – sang, dans, mere flydende billeder« har Coppola udtalt. Carl Nørrested har… Historien om den genfundne 'Jeanne d'Arc' Carl Th. Dreyers film 'Jeanne d’Arc' fra 1928 er Danmarks berømteste film. Ingen tvivl om det. Men ikke nok hermed, den er desuden en af de berømteste film i hele verden; overalt hvor… Mario Camus om 'De hellige enfoldige' I løbet af sin 25-årige karriere har Mario Camus lært sig lidt af hvert. Han startede som drejebogsforfatter på Carlos Sauras 'Los golfos' (Gadedrengene), instruerede siden et par seriøse film, for… Kosmorama 171 / Maj 1985 Hent PDF