Mike Nichols og den tabte uskyld

Da 'Playboy' i 1966 interviewede Nichols efter den sensationelle debut med 'Who’s Afraid of Virginia Woolf?' ('Hvem er bange for Virginia Woolf?'), spurgte intervieweren med den nyfigenhed, som tidsskriftets læsere antages at forvente, om hvorledes Nichols mistede uskyldigheden. Nichols svarede beredvilligt på spørgsmålet (interesserede kan finde nærmere oplysninger i 'Playboy', vol. 13, no. 6, p. 74). Og med den fare for forenkling, som kortfattede formuleringer altid rummer, kan man hævde, at Nichols’ fem film alle handler om tabet af uskyldighed, omend forskellige former for uskyldighed. 'The Graduate' ('Fagre voksne verden') og 'Carnal Knowledge' ('Kødets lyst') handler direkte om den seksuelle uskyld og problemerne med at blive den kvit; begge ægteparrene i 'Virginia Woolf' er tilsyneladende ude over dette problem, men ribbes for deres naive livsløgne, illusionen af en uskyld; 'Catch-22' ('Punkt 22') handler om den horrible erkendelse af verdens uanstændige mangel på uskyld; 'The Day of the Dolphin' ('Operation Alpha') handler om tabet af den politiske uskyld.

Peter Schepelern

Hent PDF