Martin Drouzy
Agnes Varda er ikke noget helt ukendt navn på vore breddegrader. To af hendes film, 'Cleo fra 5 til 7' og 'Lykken' er i sin tid blevet vist i danske biografer (se Kosmorama, nr. 68 og 74, samt filmindeks i nr. 75). Hendes allerførste værk, 'La Pointe Courte', stod på Filmmuseets forårsprogram i 1966, og Øystein Hjort skrev ved den lejlighed en introduktion til filmen. Allerede dette debutværk afslørede Agnes Varda som en særpræget og højt begavet filmkunstner, som allerede 4 år før den nye bølges opståen brugte helt utraditionelle optagelsesmetoder – uden producent og uden om filmstudieme – og som indledte den proces, der i Godards kølvand lige siden slutningen af 50’eme kom til at beskæftige en række filmfolk, nemlig filmhandlingens destruktion.
Tilmeld dig Kosmoramas nyhedsbrev og få besked i din indbakke når der er nye udgivelser på Kosmorama.org.
Subscribe to our newsletter and stay updated: