Svensk stumfilms guldalder

29 september 2017 / Kosmorama

29.09.2017.Fra lørdag den 30. september løber en filmserie om svensk stumfilms guldalder med titlen The Swedish Challenge over lærredet ved stumfilmfestivalen i den norditalienske by Pordenone. Dette nummer af Kosmorama er helliget seriens film. For når talen falder på svensk stumfilms storhedstid, handler det næsten altid kun om Victor Sjöströms og Mauritz Stillers værker. Og så glider andre mindeværdige film ud i glemslens mørke.

02_moraenen_770b
Morænen (A.W. Sandberg, DK, 1924). Still: DFI Billed- & Plakatarkiv.

KOSMORAMA #269: Kosmorama kaster i seks artikler lys over svensks guldalders oversete værker og deres afsmitning på nabolandenes filmproduktion, og på hvad det egentlig er, der forstås ved det ‘særlige nordiske’, som periodens film ofte eksponerer.

solbakken150

Norwegian Tableaux – "Synnöve Solbakken"

Bo Florin


Bo Florin diskuterer den svenske film Synnöve Solbakken (1919), som er baseret på en novelle af den norske forfatter og Nobelprisvinder Bjørnstjerne Bjørnson.

Gpsy Anne150

Of Unknown Origin - Identity, Nationality, and Ethnicity in "Gipsy Anne" (1920)

Gunnar Iversen


Gunnar Iversen analyserer en af norsk filmhistories vigtigste stumfilm, Rasmus Breisteins Fante-Anne og dens livtag med spørgsmål om etnicitet, nationalitet, køn og klasseforskelle.

THORA VAN DEKEN_150

The Woman’s Point of View: "Thora van Deken" (1920)

Casper Tybjerg


Casper Tybjerg skriver om den eneste film, der er lavet over et forlæg af den danske Nobelpristager Henrik Pontoppidan, nemlig den svenske film Thora van Deken fra 1920.

Swedish Renaissance150

A Swedish Renaissance: Art and Passion in Victor Sjöström’s "Vem dömer" (1922)

Vito Adriaensens


Vito Adriaensens fremholder i sin artikel Sjöströms oversete periodefilm Vem dömer som et mesterværk på niveau med andre af instruktørens langt mere anerkendte film.

SWEDISH MODEL150

Following the Swedish Model:
The Transnational Nature of Finnish National Cinema in the Early 1920s

Jaakko Seppälä


Jaakko Seppälä demonstrerer i sin artikel, hvorfor og hvordan svensk film blev forbilledet for finske filmskabere i de tidlige 1920’ere.

moraenen150

Nordic Landscape Discourse in Scandinavian Silent Cinema: "Morænen", Nature, and National Character

Anne Bachmann


Anne Bachmann analyserer, hvordan forskellige repræsentationer og opfattelser af nordisk natur og nationalkarakter præger skandinavisk stumfilm i 1920’erne.

Dette nummer af Kosmorama er gæsteredigeret af Casper Tybjerg

God fornøjelse med læsningen!

Kosmorama