Kosmorama #266 – New Hollywood og historiske dramaer

TheGraduateMikeNicholsUS1967

DØD OVER HOLLYWOOD - EKSISTENTIELLE TRÆK HOS MIKE NICHOLS OG HAL ASHBY

Andreas Halskov

1960’erne og 70’erne var en opbruds- og overgangstid i den amerikanske kultur og filmindustri. Studiesystemet var tilsyneladende under opløsning, og det åbnede op for nye film og filmskabere. Flere af dem tematiserede tunge eksistentielle spørgsmål – fremmedgørelse, meningsløshed og død – på en ofte eksperimenterende vis. Denne artikel fokuserer på eksistentielle spor hos to New Hollywood-instruktører, Mike Nichols og Hal Ashby...

TordenskjoldOgKold_HenrikRubenGenz_2016

DANSKE HISTORISKE DRAMATISERINGER PÅ FILM OG TV I PERIODEN 1900–2016

Bue Kindtler-Nielsen

I 2017 lancerer Kulturstyrelsen historieformidlingsprojektet 'Historier om Danmark' i samarbejde med Nationalmuseet og DR. Gamle dage har gennem hele filmhistorien været godt stof på film. Men hvordan fordeler historiske spillefilm og TV-produktioner sig på historiske perioder? Denne registrant giver et overblik til glæde og gavn for enhver, der gerne vil vide, hvor mange gange og under hvilke titler eksempelvis vikingetiden er blevet dramatiseret på film og TV.

Kosmorama #265 /Jubilæumsnummer - Max Rée og Paul Fejos

MaxRee_RioRitaRko1930_570x220

Max Rée - En dansk pioner i Hollywood

Rasmus Thjellesen

De fleste danskere er bekendt med Oscar-belønnede instruktører som Susanne Bier, Bille August og Gabriel Axel. Det er dog de færreste der i dag er klar over, at en anden dansker mange år forinden og som den første skandinav i filmhistorien modtog en Oscar-statuette for best art direction med filmen Cimarron i 1931. Ikke alene får han en af filmverdenens fineste...

Fejos270x220tif

Paul Fejos' filmekspedition

Jesper Andersen

I 1934 hyrede Nordisk Films Kompagni den verdenskendte ungarske instruktør Paul Fejos til at internationalisere selskabets filmproduktion. Men Fejos’ tre danske spillefilm endte som så store kritiker- og publikumsfiaskoer, at han flygtede fra København. Sponseret af Nordisk Film og Svensk Filmindustri drog Fejos på filmekspedition til Madagaskar og Seychellerne...

Kosmorama #264 – BESÆTTELSENS FILMKRITIK

jenslangkniv1170x300

Penneførere for Goebbels – Filmkritikken i det besatte Danmark

Lars-Martin Sørensen

Med Nazitysklands invasion af Danmark fulgte en filmkulturel propagandaoffensiv, som handlede om at få vist og omtalt besætternes film for de besatte. I Kosmoramas anden single løfter vi sløret for, hvordan den danske filmkritik håndterede det tyske pres, mens Tyskland stadig så ud til at vinde krigen. Det er en historie om medløb, følgagtighed, femtekolonnevirksomhed og fjendtlig overtagelse af periodens eneste film-ugeblad. Men også en historie der viser, at det faktisk var muligt at yde propagandaminister Goebbels’ filmoffensiv modstand.

KOSMORAMA #263 – DANSK TV-DRAMA

11299732

Danish Television Drama: production, texts, audiences

Eva Novrup Redvall, Jakob Ion Wille og Lynge Stegger Gemzøe

Over the last decade, what used to be television drama made in Denmark for Danes only has become a worldwide export success. This introduction by the guest editors maps the recent developments and presents the articles in this theme issue of Kosmorama.
Figur X_US DK

The danish Way to do it the american way

Jakob Isak Nielsen

This article critically discusses two seemingly contradictory explanations as to what turned the Danish main public broadcaster DR’s TV series into an international success story, namely ‘national specificity’ and...
Photo1

Production
Design and Location

Anne Marit Waade og Jakob Ion Wille

Television fiction is most often referred to as the writer’s medium, whereas feature film is generally perceived as the vision and work of the director. In this article we turn our focus to the role and function of...
Ditte&Louise 1_Foto Manuel Claro

True Comediennes: a case study of comedy verité

Iben Albinus Sabroe

How does the comedy series Ditte & Louise merge real-life elements with fictional storytelling? The focus of this article is to examine, in relation to contemporary theories of situational comedy and comedy verité...
frikjent_270x180

Sensation in Serial Form

Audun Engelstad

The main interest of this article is to discuss the aesthetics of high-end television drama, drawing on two series with a pan-Scandinavian production identity, Acquitted and Occupied. Of key interest is the combination of commercial appeal and content, which is what these high-end dramas can be said to be recognized by...
matador_art

Seernes favoritserier

Signe Sophus Lai og Cecilie Astrupgaard

Hvad sker der, hvis vi spørger 1200 danskere, hvad deres favorit tv-serie er? Dette spørgsmål er artiklens omdrejningspunkt, men vi graver også et spadestik dybere og ser nærmere på, hvorfor den ene serie foretrækkes frem for den anden – hvordan gode tv-serier bliver til ’de bedste’.
Broen III - Baldur Bragason-SVT

Global Impact of Danish Drama SerieS

Pia Majbritt Jensen

In recent years Danish TV series have experienced a global export boom. This article maps the regional and global export patterns over the last fifteen years in order to assess the international impact of Danish TV drama.

Kosmorama #262 – selvcensur og erindring på film

EvangeliemandensLiv_Holger-Madsen570x220

”VI MAATTE PASSE PAA”

Isak Thorsen

Nordisk Films Kompagni var et af verdens førende filmselskaber i stumfilmtiden og langt de fleste film gik til eksport. Men hvordan tilpassede selskabet sine film til vidt forskellige markeders varierende censurkrav? 'Russiske slutninger', 'Instruktioner for Filmsforfattere' og censur-cirkulærer udgjorde tre af selskabets tiltag for at imødekomme både publikum og censuren...
TotallRecall-03_570px

REFUSING THE REALITY PILL

Casper Tybjerg

This article is a critique of Alison Landsberg's concept of prosthetic memory. It has been highly influential in the fields of history and cultural memory studies, but here the focus is on the concept’s basis in film theory and on its roots in the analysis of Total Recall and Blade Runner, science fiction movies that dramatize issues of memory and identity...

Kosmorama #261 – slaget om 1864

1864_framagrab1170x300

Slaget om Slaget ved Dybbøl

Erik Hedling

Hvad var det dog, der skete i de uger, hvor Ole Bornedals 1864 blev vist i Danmark? Serien, der er skandinavisk filmhistories dyreste filmproduktion nogensinde, udløste intet mindre end en pressestorm. Dagbladet Information konkluderede på forsiden, at ”1864 skaber mere debat, end den krig vi lige er gået ind i”. ”360.416 kroner i minuttet!” ironiserede Ekstra-Bladet, ”fejlagtig og forvanskende”, lød faghistorikernes dom, ”makværk!” udtalte Pia Kjærsgaard, ”det sædvanlige DF-lort!” replicerede Ole Bornedal. Kosmorama har bedt filmprofessor ved Lunds Universitet Erik Hedling...

Kosmorama #260 – Sommer 2015

dreyer_private_DFI

Dreyer i Skotland

C. Claire Thomson

En af Dreyers store urealiserede spillefilm var en dronnings livshistorie: Maria Stuarts, eller historien om Mary, Queen of Scots. Dreyers arkiv omfatter store mængder af researchmateriale og noter fra dette filmprojekt, hvoraf mange blev samlet og nedskrevet under to ophold i Skotland i 1946 og 1955. Denne artikel foretager punktnedslag i Maria Stuart-samlingen...
09SoerensenogRasmussen570px

Den nationale Balsambøsse

Casper Tybjerg

Emanuel Gregers’ Sørensen og Rasmussen (1940) er en dansk komedieklassiker. Filmen er ikke bare velspillet og godt instrueret, men sammenkæder sin frivole tone og sin afsmag for snobberi med danske demokratiske traditioner og dansk national- og kulturhistorie. Denne artikel undersøger filmens produktionshistorie med et særligt fokus på...

Kosmorama #259 – Forår 2015

Friends on the train

Forget about Love

Peter Schepelern

In Lars von Trier’s cinematic universe, sexuality only rarely appears as a shared passion between partners who embrace feelings of intimacy and bonding. Trier’s characters wear emotional detachment on their sleeves. With Nymphomaniac Trier presents his definitive monument about bad sex. This article will discuss the art of this detachment.
Still 19 - Linked Ring - Henry Peach Robinson - Fading Away 1858

'Kunst og Kino'

Vito Adriaensens

This paper aims to contribute to the ongoing historiographical inquiry into, and reevaluation of, the European silent film, by questioning specifically what the “artistic” nature of Denmark’s finest examples entails. It will do so by focusing on the phenomenon of the art film, or kunstfilm, and examining its inherently intermedial fabric, to reveal a Bourgeois Realist interior.
HouseofCards_fg_1-1

Når fiktion peger fingre

Rune Bruun Madsen

”Did you think, I’d forgotten you?” Når Frank Underwood i 'House of Cards' med sit direkte blik gennembryder den trygge barriere mellem fortællingens opdigtede rum og seerens egen virkelighed, bliver fiktion til metafiktion. Artiklen bearbejder litterær metafiktionsteori til et redskab for filmanalysen og opstiller en typologi over forskellige typer af metafiktion, som optræder i film og tv-serier.
Hævnen

Strategies in Danish Film Culture

Gunhild Agger

Dialogues between national and transnational film cultures take place incessantly. The question is: which kinds of dialogue? The principal lines in the history of encounters and exchanges between Danish and international cinematic cultures since the mid-1980s display different attitudes and experiments. On that background five main strategies in Danish film culture can be discerned. Taking the films of Susanne Bier as an example...

Kosmorama #258 – Kropssprog i levende billeder

LibertyValance_cut

Body Language and Media Context

Lennard Højbjerg

Every day we are presented with bodily expressions in audiovisual media – by anchors, journalists and characters in films for instance. This article explores how body language in the moving image has been and can be approached in a scholarly manner.
F03 Johan

Figures in Landscapes

Casper Tybjerg

This article examines the relationship between the actor and the environment, particularly in 1920s Scandinavian films, with Mauritz Stiller's Johan as the main example. This relationship has been interestingly theorized in cognitive theater theory, and Casper Tybjerg examines how and to what extent it can be applied to film, arguing that its concept of affordances is a powerful way of...
vlcsnap-2013-10-19-02h13m01s235

Expressing Suppression

Henry Bacon

In Michael Haneke’s Caché body language emerges as the only criterion of fictional truth. The main character, Georges, is again and again subjected to scrutinizing gazes as he tries to find out who is harassing his family. He thinks he has good reason to accuse certain people, but both their and his own body language suggest something quite different.
Jeg er nysgerrig

Making Love Detumescently

Mariah Larsson

Although body language in the moving image may to a large extent be transparent, some aspects of body language are regulated by generic conventions, rating systems, and, historically, by the law. This article discusses the limitations and possibilities of the body language of the penis, using examples from both non-pornographic films and pornographic films.
570x220

Movie Stars in the Flesh

Helle Kannik Haastrup

In this article the live red carpet event at the Academy Awards is regarded as a specific media genre which has become a matrix of recognition and success in contemporary film and media culture. The analysis includes a brief history of how this part of the Academy Awards has been mediated, how the event has a particular narrative structure and visual style...

Kosmorama #257 – 60 år

kosmorama-forsider570

Kosmorama gennem 60 år

Dan Nissen

I denne måned er det 60 år siden det første Kosmorama udkom. Tidligere redaktør Dan Nissen tager læseren med på en tidsrejse gennem Kosmoramas lange liv med fokus på, hvordan forskellige redaktioner i de forløbne årtier har præget bladet.
Kos-tablet-smar570px

KOSMORAMA SOM WEBTIDSSKRIFT

Lars-Martin Sørensen

For godt halvandet år siden blev Kosmorama genfødt som webtidsskrift. Vi markerer med dette nummer Kosmoramas 60 års fødselsdag og griber samtidig lejligheden til at bringe redaktørens skåltale, hvori han gør status over, hvordan livet i den fagre nye internetverden former Danmarks ældste filmtidsskrift.

KOSMORAMA #256 – URBAN GADS FLUGT FRA BERLIN

Gad, Urban0019_600x450lev

FLUGTEN FRA BERLIN – URBAN GADS ØJENVIDNEBERETNING

Lisbeth Richter Larsen

I Det Danske Filminstituts samlinger har vi fremfundet instruktøren Urban Gads tekst om udbruddet af Første Verdenskrig i Berlin. En øjenvidneberetning fra de hektiske og skæbnesvangre augustdage for 100 år siden, hvor han flygter ud af byen sammen med Asta Nielsen.
Urba Gaderindringer(001)600x450cut

Urban Gads beretning - Det originale dokument

Urban Gad

Øjenvidneberetningen fra Det Danske Filminstituts arkiver, skrevet af stumfilmpioneren Urban Gad, som i medrivende form tager læseren med på Gad og hans berømte hustru Asta Nielsens flugt fra Berlin, da Første Verdenskrig brød ud i disse dage for 100 år siden.

Kosmorama #255 – Sommeren 2014

Sohail A. Hassan bag tremmer140

Den danske independent film

Kim Toft Hansen

De laver film uden om støttesystemerne. De distribuerer uden om de gængse kanaler. Deres film har et publikum. Den danske indiescene spirer for alvor og nyder langt større opmærksomhed i udlandet end herhjemme. Hvem laver filmene, og hvad er deres motiver?
The Patter of Co-operation3

Beauty in Bacon

C. Claire Thomson and Mary Hilson

The co-operative movement shaped daily life in mid-20th-century Denmark and attracted much international attention. Agricultural co-operation was therefore an obvious topic for a short film which would market Danish bacon and dairy produce and shape the nation's image abroad. In this article, a historian and a film scholar join forces to analyse Theodor Christensen’s short film "The Pattern of Co-operation"...
Kone, kvinne, kamerat1bes

Kone, kvinne, kamerat

Tore Helseth

"Kinder, Küche und Kirche", det er gjerne beskrivelsen av kvinnens plass innenfor nasjonalsosialismen. En analyse av NS-propagandaen i Norge under tysk okkupasjon viser at denne hadde flere rollemodeller å tilby for norske kvinner enn dette. Filmrevyens framstilling av kvinneroller er særlig interessant. Her er det tre kvinneroller som tydelig trer fram: husmoren, yrkeskvinnen og partikameraten...
Ace in the Hole cut 5

Gentlemen of the Press

Simón Peña Fernández

Since the beginnings of cinema journalists have been amongst the professionals most frequently portrayed on the big screen. This article analyzes the image of journalists and media workers in Billy Wilder’s films. The Viennese director dedicated two works in his cinematographic career to the journalistic profession: "Ace in the Hole" and "The Front Page". Simón Peña Fernández from University of the Basque Country is...
Carl Nørrested

I filmens tjeneste: Carl Nørrested 1943-2014

Peter Schepelern

Grundforskning, Grønland, Gitai. Han interesserede sig for alle afkroge af filmhistorien, men mest for dét, andre ikke interesserede sig for: jo mere obskurt og jo mere underground, desto bedre. En af Kosmoramas trofaste skribenter gennem en årrække, filmhistoriker Carl Nørrested, døde i april...

Kosmorama #254 – Theodor Christensen #2

Theodor

Æblely - i Theodors værksted

Franz Ernst

En stor filmelsker, en betydelig filmteoretiker, en lydhør pædagog, en skarp debattør og en frygtløs provokatør. Sådan beskriver filminstruktør Franz Ernst Theodor Christensen og fortæller om et filmsymposium på Stevns i 1962.
Theodor i diskussion

Theodor Christensen på Filmskolen

Arne Bro

Den Danske Filmskole betragter filmteoretikeren og instruktøren Theodor Christensen som den oprindelige grundlægger af Filmskolens pædagogik og af skolens forståelse af en praktisk, erfaringsskabende tilgang til dét at lære at skabe film...
Theodor Christensen4

Gensyn og genforhandling

Dola Bonfils

Filminstruktør Dola Bonfils havde sidste år lejlighed til at gense en række danske dokumentarfilm fra 40'erne og 50'erne, bl.a. Theodor Christensens. Derudover har hun læst et af hans essays fra 1941, som formentlig aldrig er publiceret...
Theodor Christensen5

Togene ruller i alle retninger

Jon Bang Carlsen

Jon Bang Carlsen tænker tilbage på sit første møde med Theodor Christensen i klasseværelset, hvor 'Her er Banerne' blev kørt mere end én gang...
TC-IV-Internationale-Leipzig1961

Theodor - filmpioneren

Ole Roos

Filminstruktør Ole Roos har netop færdiggjort en film om Theodor Christensen og fortæller her om filmpioneren, som han kalder en 'forbilledlig kompromisløs dokumentarist'.
Theodor Christensen3

Henning Carlsen om Theodor

Henning Carlsen

Filminstruktør Henning Carlsen fortæller om sit første møde med Theodor Christensen i 1949 - et møde han kalder 'den indtil da største omvæltning i min tilværelse".

Kosmorama #253 – Theodor Christensen 100 år

Theodor Christensen0006_1170x300

Theodor Christensen - pioner, polemiker, propagandist

Lars-Martin Sørensen

Filmintellektuel, filminstruktør, filmteoretiker, filmkritiker, filmskolelærer, gudbenådet filmklipper, polemiker, propagandist, modstandsmand, ’skrivekugle’ og stridsmand i al almindelighed. Dansk dokumentarfilms Grand Old Man, Theodor Christensen, havde mange kasketter, og hvis der findes et modstykke til Carl Th. Dreyer blandt danske dokumentarister, så er det Theodor Christensen.

Kosmorama #252 – Dreyer 125 år

tomennesker25-bk-02

Fra arbejderdrama til passioneret akademikeropgør

Morten Egholm

I 1944 rejste Carl Th. Dreyer til Sverige og lavede kammerspillet Två människor med et tysk-schweizisk teaterstykke som forlæg. Morten Egholm redegør i denne artikel for, hvordan Dreyer arbejder med forlæg....

M.Claro02_Foto-Sune-Lolk

Carl Th. Dreyer Prisen 2014:
Manuel Alberto Claro

Peter Schepelern

Filmfotograf Manuel Alberto Claro modtog torsdag den 6. februar Carl Th. Dreyer Prisen 2014. Kosmorama linker her til lektor Peter Schepelerns motivationstale i sin fulde længde på carlthdreyer.dk.

troell_dreyerpris

Carl Th. Dreyer Ærespris 2014:
Filminstruktør Jan Troell

Peter Schepelern

Filminstruktør Jan Troell modtog torsdag den 6. februar 2014 Carl Th. Dreyer Ærespris i anledning af 125 års jubilæet. Kosmorama linker her til lektor Peter Schepelerns motivationstale på carlthdreyer.dk

187-forside

Kosmorama #187
– Dreyer i 100 år. Artiklerne om Dreyer fra 1989

Kosmorama #187 – forår 1989

Den 3. februar 1889 blev Carl Theodor Dreyer født i København. Eller måske var det - som Martin Drouzys biografi har fastslået - mere korrekt at omtale den nyfødte som Karl Nilsson. Under alle omstændigheder...

KOSMORAMA #251

MGP7

En fremmed kommer til byen

Eva Jørholt

Det trak store overskrifter og pustede nyt liv i racismedebatten, da det kom frem, at Det Danske Filminstitut i oktober 2011 havde givet afslag på en ansøgning om produktionsstøtte til børnefilmen MGP Missionen...

Drive - Refn

Refn og retromanien

Ann Louise Sæmer

Den danske filminstruktør Nicolas Winding Refn fremhæves ofte for sin evne til at lade volden tale sit tydelige sprog. Men bag de mange knyttede næver domineres det Refn’ske oeuvre af retrospektive...
Lars von Trier6 - Casper Sejersen

Mediernes legende - Lars von Trier...

Thomas Spejlborg Sejersen

Lars von Triers medieoptræden er et helt særligt kapitel i fortællingen om vor tids store danske auteur. Modtagelsen af The Element of Crime og Trier på Cannes-festivalens pressekonference den 13...
Festen-Lars Høgsted

After The Celebration

Peter Schepelern

Lars von Trier’s invention Dogme 95 has been celebrated by some as one of the most important events in European film history and dismissed by others as a publicity stunt. This article recounts the history of...

KOSMORAMA #250

tahvaduvilha004

Nøglen til ethvert menneske

Niels Henrik Hartvigson

Homoseksualitet bliver et mere og mere insisterende tema i 1940'ernes danske film, hvor det at være menneske er forbundet med hemmeligheder, fortrængninger og komplekser. Artiklen anskueliggør, hvordan seksuel afvigelse og i særlig grad...

Theodor Christensen3

Marshall-filmene og den røde kortfilmbande

Mathias Kobberrød Rasmussen

Historien om Marshall-filmene i Danmark har hidtil været et overset kapitel i den danske filmhistorie. Mens Tyskland i 1949 blev delt i to blokke og den nu mægtige Kinesiske...

still_06_fg

Som et gap.
Medier i "Paris, Texas"

Espen Ytreberg

Wim Wenders' film "Paris, Texas" henter sin klassikerstatus fra det fintfølende portrettet den gir av amerikanske landskaper - også av de indre landskapene til mennesker...
Kvinden i buret

Skandinaviske adaptioner og remakes 1990-2012

Lynge A. Gemzøe

Denne rapport er en videnssamling om adaptioner og remakes i Skandinavien. I rapporten redegøres der for danske, svenske og norske film og tv-produktioner...

KOSMORAMA #249

NDVD_177_FG

At pisse i brønden - Dreyer, filmpropaganda og kognitiv teori

Af Casper Tybjerg

I 1946 blev Carl Th. Dreyers kortfilm Vandet paa Landet lagt på hylden, fordi man frygtede, at den kunne skade dansk landbrugs image i udlandet. Filmen skulle i en humoristisk...
PH-med-cigaret

LAMPER, LYS OG OPLYSNING - OM PH’S DANMARK OG OLE ROOS’ PH LYS

Af C. Claire Thomson

Denne artikel analyserer PH lys i forhold til den del af Henningsens kritik, der forholder sig til filmkultur. Derudover giver artiklen en fortolkning af kortfilmen som et værk...
Mormonens Offer - døbefond

Mormonens Offer - da den hvide slavehandel fik en dosis religion

Af Julie K. Allen

I 1911 producerede Nordisk Films Kompagni Mormonens Offer om et forholdsvist obskurt amerikansk trossamfund. Filmens succes i Storbritannien og USA indledte en bølge...
Asta-twoshot

Stumfilm-stjernens
skarpe pen

Af John Chr. Jørgensen

Stumfilmstjernen Asta Nielsen var også sprogkunstner. Hun førte en skarp pen og beherskede et bredt sprogregister. Hendes største litterære bedrift er erindringsværket Den tiende Muse (1945-46), som Johannes V. Jensen var fødselshjælper for. Værket fik en...